W planach Ministerstwa Klimatu i Środowiska jest przekazanie kwoty 200 mln zł z rezerwy celowej budżetu państwa do dziewięciu wybranych gmin. Fundusze te mają zostać przeznaczone na usuwanie nielegalnie składowanych, potencjalnie szkodliwych odpadów. Miasta, które mają otrzymać wsparcie finansowe, położone są w czterech województwach: świętokrzyskim, łódzkim, małopolskim i śląskim. Konkretnie chodzi tu o Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Szczekociny oraz Mykanów.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska tłumaczy, że możliwość udzielenia takiego dofinansowania umożliwiła zmiana ustawy o odpadach. Nowelizacja tej ustawy weszła w życie z dniem 1 stycznia 2025 roku i teraz samorządy mogą liczyć na wsparcie finansowe przekraczające 80 procent wartości projektu. Na usuwanie nielegalnych i niebezpiecznych odpadów zarezerwowano w budżecie państwa kwotę 200 milionów złotych.
Podczas niedawnej konferencji Paulina Hennig-Kloska, szefowa Ministerstwa Klimatu i Środowiska, podkreśliła, że to dopiero początek działań na rzecz porządkowania sytuacji z odpadami. Wyjaśniła, że współpracując z Ministerstwem Finansów udało się zapewnić w tym roku 200 mln zł na usuwanie nielegalnych odpadów. Dodała również, że dzięki przyjętej ustawie samorządy mogą teraz ubiegać się o środki z rezerwy budżetu państwa na utylizację odpadów stanowiących zagrożenie dla ludzi i środowiska. Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała także, że zamierza wystąpić do Ministra Finansów z prośbą o zwiększenie funduszy na ten cel.